Mijn eerste poppenhuis is de Singel 224, een grachtenpand dat ik in 2004 kocht bij De Stolp.  Hoewel ik de Singel nog steeds een mooi huis vind,  zijn er toch een aantal dingen die ik anders zou willen.  Zo zou ik in een aantal ruimtes hogere plafonds willen, een gang die van voor naar achter loopt, een achterhuis en een binnenplaats zoals je die bij vele grachtenpanden ziet. 

Het idee om zelf een grachtenpand te bouwen in schaal 1:12 speelde al lang door mijn hoofd.  Een aantal technische en praktische bezwaren weerhielden mij hier lange tijd van.  Totdat ik opeens een idee kreeg waardoor het grootste bezwaar opgelost kon worden. 

 

 

FEBRUARI 2011:

Het grootste probleem waar ik tegenaan liep in het ontwerpen van mijn nieuwe grachtenpand was de plaatsing van de gang.  Ik wil een volwaardige gang in mijn poppenhuis.  In de meeste grachtenpanden loopt de gang vanaf de voordeur helemaal tot achterin het pand. 

Omdat ik de kamers in wil kunnen kijken vanaf de voorkant van het poppenhuis, lijkt het logisch om de gang dan aan de achterkant te plaatsen.  Dan zouden echter de schouwen tegen de muur van de gang aan komen te staan.  Dat klopt niet met de werkelijkheid, wat op zich niet zo erg zou zijn (het is per slot een poppenhuis), maar de deuren naar de gang zouden dan in dezefde wand als de schouwen moeten komen.  Niet mooi.

De gang moest dus aan de voorkant komen.  Net zoals bij veel poppenhuizen de voorgevel open kan draaien om het interieur te zien, zou ik natuurlijk de muur van de gang kunnen laten openen om in de kamers te kijken. 

Maar dat wil ik niet.  Ik wil zonder iets te openen in de kamers kunnen kijken.  Voor een scharnierende gevel/muur heb je ook nog eens veel extra ruimte nodig en ook dat wil ik niet. 

De oplossing voor mijn probleem vond ik door van karton een wandje met dubbele deuren te maken en dit voor de kamers van mijn eerste poppenhuis te zetten.  Het bleek dat de kamers heel goed te zien waren door de openstaande deuren!  Het wekte zelfs nog wat extra nieuwsgierigheid omdat je nu echt ergens naar binnen kijkt.

 

PLATTEGROND BELETAGE EN DOORSNEDE HUIS:

Met het  probleem van de gang opgelost, kon ik aan de slag gaan met het maken van een ontwerp voor het huis.  Dat was niet al te moeilijk omdat ik al heel lang met plannen voor een tweede grachtenpand rondliep.  Voor de verhoudingen van het nieuwe pand paste ik  een bestaande tekening van een laat 18e eeuws grachtenpand aan (zie hierboven).   Het poppenhuis zal je uiteindelijk op dezelfde manier zien als op de tekening.

Op de plattegrond van de benedenverdieping is de gang te zien die dus aan de voorkant van het poppenhuis komt.  Tussen de eetkamer en de gang en de voorkamer  en de gang komen dubbele deuren waardoor de kamers te zien zullen zijn. 

 

 

MILLIMETERPAPIER EN EEN KARTONNEN MAL:

De volgende stap was het uitwerken van de verhoudingen in de plattegrond op millimeterpapier.  Als ik de werkelijke maten van het grachtenpand op de tekening in 1:12 zou vertalen, dan zou het huis zo'n 2 meter 50 breed worden, en ook veel dieper dan de kast van 60 cm waar het poppenhuis op moet komen te staan.  

Het moest dus kleiner worden, maar de verhoudingen moesten blijven kloppen.  Het was een heel gepuzzel en ik maakte veelvuldig gebruik van mijn gum voordat ik de goede maten had gevonden.  Op paper zag het er goed uit:  1,50 meter breed, 1,50 meter hoog en 55 cm diep.

Door een aantal kartonnen mallen te maken kon ik het formaat van het huis goed inschatten.   De voorgevel geeft een goede indicatie van de verdeling van de ramen en de onderlinge verhoudingen.  Op de mal heb ik een klokgevel getekend, maar omdat mijn andere grachtenpand al een klokgevel heeft en omdat ik het huis in de tweede helft van de achttiende eeuw plaats, krijgt het huis een neoclassicistische lijstgevel.

Door alleen van de gevel en begane grond kartonnen mallen te maken krijg ik een goede indruk van hoe het huis zal worden.  De Grote Zaal ligt boven de keuken en komt dus hoger te liggen dan het niveau van de entree.  Dit is goed te zien op de tekening van de doorsnede van het huis.

Het huis wordt groot, maar niet te groot.  De kartonnen kamers richtte ik even in met wat tafels en stoelen en een blok hout op de plaats van de schouw.  De maten zijn goed, dit wordt het!


 

 

MDF VERSUS MULTIPLEX:

Na een gedegen controle van alle maten op papier wordt het tijd om de eerste onderdelen van het huis te laten zagen bij de lokale DHZ-zaak.  Ik sta nu nog voor de keuze: MDF of multiplex?  MDF is mooi glad af te werken wanneer het geschilderd wordt.  De kamers zullen echter behangen worden en dan zuigt MDF weer meer lijm op dan multiplex.  Op internet lees ik dat multiplex lichter is dan MDF, wat een voordeel is bij zo'n groot huis.

Beide materialen hebben voor-en nadelen.  Bij mijn laatste projekt (een keuken kijkkastje) heb ik gebruik gemaakt van multiplex en dat beviel goed.  Ik besluit weer voor multiplex te kiezen.

 

 

DE EERSTE BOUWWERKZAAMHEDEN:

Het huis zal ik kamer voor kamer opbouwen.  Ik begin met de eetkamer en de voorkamer die zich op de beletage bevinden.

Het hout heb ik bij de lokale DHZ winkel laten zagen volgens de maten van mijn tekeningen.

De eerste echte bouwwerkzaamheden zijn voor mij het maken van de ramen en kozijnen.  Ik wil echt glas in de kozijnen gebruiken, het dunste glas dat ik kan vinden is 2 mm dik.  De dikte van de kozijnen is hier dus afhankelijk van.

Het snijden van de eerste twee glasplaatjes ging me niet makkelijk af, maar uiteindelijk had ik toch de eerste twee ruiten op maat.

 

Op millimeterpapier maak ik een werktekening voor de constructie van de kozijnen.  Het worden ramen die typisch zijn voor de tweede helft van de 18e eeuw, schuiframen die in de breedte een verdeling hebben van 4 ruitjes.

 

 

 

 KIJK VERDER IN DE GELE SALON VAN DE HERENGRACHT...

 

    Home ✥  Menu  ✥  Poppenhuis 1  ✥  Poppenhuis 2  ✥  Kijkkastjes  ✥  Workshops  ✥   English Pages ✥  Contact  ✥  Weblog  ✥  Gastenboek